Słoneczny strzał w 10,

czyli odpowiedzi na dziesięć najczęściej zadawanych pytań dotyczących opalania

Wakacje tuż, tuż, słońce już świeci jak szalone, to idealne okoliczności przyrody, aby powrócił kontrowersyjny temat opalania dzieci oraz dorosłych. Bardzo często przy okazji różnych spotkań, targów, szkoleń, warsztatów itp. Zadajecie mi wiele pytań na ten temat. Postanowiłam więc zebrać je wszystkie i opowiedzieć trochę na temat opalania oraz kosmetyków ochronnych. Odpowiedzi są odwołaniem do rekomendacji specjalistów w dziedzinie kosmetologii, dermatologii oraz wynikiem testowania przez cały nasz zespół wielu produktów i rozwiązań. Zachęcam do lektury…

1. Czy opalanie jest bezpieczne?

Dermatolodzy są zgodni w tym, że NIE! Opalanie w znaczeniu „leżymy na plaży plackiem, posmarowani SPF15” jest dla nas bardzo niebezpieczne! Równa się uszkadzanie skóry, która szybciej się starzeje, jest bardziej podatna na powstawanie nowotworów i przebarwień. Szczególnie nad morzem, rzeką, jeziorem czy innym zbiornikiem wodnym, gdzie słońce odbijając się od jej lustra jest jeszcze bardziej aktywne, opalanie jest bardzo ryzykowne. To samo po kąpieli, kiedy na naszym ciele pozostają kropelki wody, które działają jak soczewki, potęgując działanie promieni słonecznych. Jednak warto, abyśmy pamiętali, że promieniowanie UVA i UVB działają na nas wszędzie, zarówno na plaży jak i w mieście. Myślimy sobie „nie odkrywam ciała równa się nie opalam się”- nic bardziej mylnego! Słońce „znajdzie nas” zawsze, dlatego tak ważne jest, aby chronić skórę kosmetykami z SPF nie tylko na plaży, ale również spędzając lato w mieście. Smarujmy nie tylko twarz, ale nałóżmy warstwę ochronną na całe ciało

2. Czym różni się promieniowanie UVA od UVB? 

Promieniowanie UVA ultrafioletowe, tzw. długofalowe. Odpowiada za syntezę melaniny, dzięki czemu na skórze pojawia się opalenizna. Zdecydowanie jest ono bardziej niebezpieczne w długim okresie, gdyż to ono odpowiada za niszczenie włókien kolagenowych, rozbijanie warstwy ochronnej skóry oraz przyczynia się do powstawania czerniaka. To promieniowanie działa nie tylko latem, ale również w pozostałych okresach w roku. Eliminacja jego docierania do skóry jest w zasadzie niemożliwa.

Promieniowanie UVB to promieniowanie średniofalowe. Jest ono niebezpieczne w krótkim okresie, gdyż odpowiada m.in. za pojawienie się rumienia na skórze, za poparzenia słoneczne i pieczenie. Ok. 70% tego promieniowania jest pochłaniane przez warstwę rogową naskórka. Jest ono również bardzo istotne z punktu widzenia przyswajania witaminy D, to dzięki niemu do organizmu wchłania się jej aktywna forma.

3. O czym należy pamiętać podczas opalania?

* Używaj kremów z filtrem, dostosuj ich stopień ochrony do karnacji, miejsca oraz wysokości temperatury.

* Chroń twarz kremem z wysokim faktorem (30, 50+), 

* Zrezygnuj z ekspozycji w godzinach 11- 14, wtedy promieniowanie jest najsilniejsze

* Oprócz kremu z filtrem chroń ciało lekkim, przewiewnym ubraniem i noś nakrycie głowy

* Pij dużo wody, aby nie dopuścić do odwodnienia organizmu, co bardzo często zdarza się przy wysokiej temperaturze otoczenia

* Nie stosuj kremów z kwasami, retinolem i jego pochodnymi, gdyż sprzyjają powstawaniu przebarwień w kontakcie z promieniowaniem słonecznym

* Mocniej chroń znamiona, stosować do ich pokrycia filtry z faktorem 50+ (najwyższy dostępny w UE)

* Chroń dziecko jak najwyższym filtrem- 50+, gdyż jego delikatna skóra jest podatna na oparzenia

4. Czy słońce wszędzie opala tak samo?

Oczywiście, że nie! Chociaż wystawiając swoje ciało na ekspozycję słoneczną w każdym miejscu na ziemi powinniśmy je chronić, wysokość ochrony warto dostosować do specyficznych warunków, panujących w danym kraju. Pamiętajmy, że słońce w Egipcie będzie opalało o wiele mocniej niż to nad Bałtykiem czy na Mazurach. Intensywność promieniowania słonecznego zależy od kąta padania promieni na kule ziemską oraz od klimatu.  Szczególnie w krajach gorących warto na początku zastosować filtr 50 lub 30, aby przyzwyczaić swoją skórę do tak intensywnego promieniowania. Istotne jest również to, czy w miejscu, w którym się znajdujemy jest zbiornik wodny, bowiem promienie odbijające się od wody opalają mocniej i szybciej niż, np. na terenie gdzie go nie ma. Faktem jest również to, że spędzając długie godziny w wodzie bez żadnej ochrony anty UV nawet nie zorientujemy się kiedy słońce nas poparzy.

5. Co to jest SPF?

SPF, czyli Sun Protect Factor, jest to współczynnik ochrony Naszego ciała przed szkodliwym promieniowaniem UV. Jego moc określa liczba znajdująca się w oznaczeniu kosmetyku zaraz po skrócie SPF, np. SPF50. Oznacza on stosunek minimalnej dawki promieniowania powodującej rumień na skórze chronionej produktem ochrony przeciwsłonecznej do minimalnej dawki promieniowania powodującej rumień na skórze niechronionej. Im wyższy współczynnik SPF tym lepiej nasza skóra jest chroniona przed promieniowaniem UVB. Wbrew powszechnemu przekonaniu, SPF nie jest zależny od czasu i nie określa o ile dłużej możemy pozostać na słońcu. W Unii Europejskiej najwyższą ochroną jest SPF50+.

6. Jak wybrać najodpowiedniejszą „moc” SPF?

* stopień ochrony słaby - SPF 8-15

* stopień ochrony średni - SPF 20-25

* stopień ochrony wysoki - SPF 30-50

* stopień ochrony bardzo wysoki - SPF 50+

Dodatkowo pamiętajmy, że nie istnieje taki produkt jak 100% bloker promieni słonecznych, którym bardzo często mylnie nazywa się produkty z filtrem 50+.

7. Jak dostosować wysokość ochrony przeciwsłonecznej do rodzaju karnacji?

FOTOTYP WŁOSY SKÓRA OCZY POPRARZENIA OPALENIZNA OCHRONA SPF
I białe albinos przezroczyste zawsze brak 50+
II rude porcelanowa błękitne, zielone zawsze brak 50+
III blond normalna niebieskie, zielone, szare zawsze lekka 30- 50
IV jasny brąz lekko oliwkowa niebieskie, szare, brązowe często lekka 25- 15
V brąz oliwkowa ciemnobrązowe rzadko ciemna 15- 10
VI ciemny brąz ciemna ciemnobrązowe niespotykane bardzo ciemna 10
VII czarne czarna czarne nigdy bardzo ciemna 10 i mniej

8. Jak często powtarzać aplikację filtra na naszą skórę?

Pamiętajmy o tym, aby aplikować produkt ok. 20–30 minut przed ekspozycją słoneczną, a potem „dosmarowywać” się co 2-3 godziny oraz po każdym wyjściu z wody, mimo że na większości kosmetyków z filtrem znajduje się informacja, że są wodoodporne. Między innymi dlatego, że chociaż są odporne na zmywanie to z reguły nie wytrzymują wycierania ręcznikiem. Poza tym jak to mówią „przezorny zawsze ubezpieczony”.

9. Czym różnią się filtry mineralne od chemicznych?

Filtry mineralne: tlenek cynku i dwutlenek tytanu. Działają jak „lusterka”, pozostawiają na skórze warstwę ochronną, która odbija promienie słoneczne. Polecane szczególnie alergikom, osobom, które mają tendencję do nadwrażliwości skóry oraz dzieciom. Filtry mineralne są bardzo stabilne na słońcu,  a przy tym nie wywołują reakcji uczuleniowych na skórze. Ich wadą jest „bielenie”. Jednak technologia ich wytwarzania poszła znacząco do przodu i w tej chwili formuły są coraz lżejsze i zdecydowanie mniej bielą.

Filtry chemiczne są to substancje, które absorbują promieniowanie słoneczne i zamieniają je w nieszkodliwą energię cieplną. Ich zaletą jest konsystencja, która jest dość lekka  i dzięki temu dobrze się wchłania. Jednak ze względu na swą budowę chemiczną filtry te często powodują reakcje alergiczne, swędzenie, pieczenie oraz rumień. Warto również zauważyć, że nie są tak stabilne jak mineralne.

My polecamy stosowanie filtrów mineralnych, ze względu na ich fotostabilność oraz fakt, iż są na tyle bezpieczne, że mogą być stosowane nawet przez alergików oraz noworodki.

10. Co po opalaniu, gdy piecze i boli?

Po opalaniu idealnie sprawdzą się wszelkie kosmetyki oraz domowe sposoby, które działają łagodząco i kojąco:

* chłodny prysznic- 10-15 minut, to na początek, aby ukoić pieczenie; należy jednak pamiętać, aby woda nie była ani za zimna ani za gorąca, gdyż możemy odnieść odwrotny od oczekiwanego skutek

* aloes- łagodzi podrażnienia i ból wywołany pieczeniem; nawilża skórę i pomaga jej w procesie regeneracji

* kefir, zsiadłe mleko, maślanka- regenerują naskórek dzięki zawartości protein oraz witamin A, D i E, dodatkowo wyciągnięte z lodówki dają przyjemne uczucie ukojenia

* sok z ogórka- wspomaga proces regeneracji skóry dzięki witaminie C i antyoksydantom

* kąpiel z dodatkiem płatków owsianych- zapobiega utracie wody z głębszych warstw naskórka, zapobiega wysuszaniu skóry

* kilka kropli olejku miętowego- warto dodać do okładów na poparzoną skórę; mięta działa przeciwzapalnie i przyspiesza proces gojenia

Mam nadzieję, że zapamiętacie chociaż część z tego co udało się tutaj zebrać. Zapewniam Was, że bardzo Wam się to przyda podczas wakacyjnych wyjazdów. Jeśli macie jeszcze pytania, na które zabrakło odpowiedzi w tekście, zadawajcie je pod postem lub piszcie na maila sklep@ekodrogeria.pl. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie!

 

Dermokonsultantka

Edyta Majczak